DESCARTES'İN YÖNTEMİ VE TARİHE UYARLANMASI

16. yüzyılın sonunda dünyaya gelen Rene Descartes , 17. yüzyılda ortaya koyduğu düşüncelerle Aydınlanma Dönemi için önemli bir isim olmuştu...

24 Ekim 2014 Cuma

Eski Mısır'da Ölümden Sonra Edilen Yeminler

(ANİ PAPİRÜSÜ)
Eski Mısırda ölen bir kişi bazı ritüelleri(Basit olaylar değil, gerçekleştiremeyip kaybolabilir.) gerçekleştirdikten sonra İki gerçeğin salonuna(Doğru/yanlış-Hakikat/Yalan) gelir. 42 tane olan yemin meleklerine(ya da ilahi varlıklar.) yemin ederler. Bu yeminler şu şekildedir;

1-) Günah işlemedim.

2.) Gasp etmedim.

3.) Çalmadım.

4.) Kadın ve erkekleri katletmedim.

5.) Tahıl çalmadım.

6.) Adakları çalmadım.

7.) Tanrı mallarını çalmadım.

8.) Yalan söylemedim.

9.) Başkasının yiyeceğini alıp götürmedim.

10.) Lanet okumadım.

11.) Zina yapmadım.(Erkeklerle de yatmadım.)

12.) Kimseyi ağlatmadım.

13.) Yürek yemedim.(Hak ve adaleti çiğnemedim.)

14.) Herhangi bir insana saldırmadım. 

15.) Sahtekarlık yapmadım. 

16.) Ekim yapılmış tarladan çalmadım.

17.) Kimseyi gizlice dinlemedim. 

18.) Hiç kimseyi karalamadım.

19.) Gerçek sebebi olmadan kızmadım.

20.) Kimsenin ailesine ahlaksızlık yapmadım.

21.) Kimsenin ailesine ahlaksızlık yapmadım. (2. defa söyleniyor.)

22.) Kendimi mekruhlaştırmadım. (Mekruh=iğrenç)

23.) Kimseyi korkutmadım.

24.) Yasayı çiğnemedim.

25.) Öfkelenmedim.

26.) Kulaklarımı hakikatin sözlerine kapatmadım.

27.) Küfretmedim.

28.) Kimseye şiddet uygulamadım.

29.) Fitneye sebebiyet vermedim ve huzur bozmadım.

30.) Acele karar vermedim. Kimseyi acele yargılamadım.

31.) Beni ilgilendirmeyen meselelere burnumu sokmadım. 

32.) Konuşurken söz üstüne söz katmadım.

33.) Hiç haksızlık yapmadım.

34.) Krala sihir yapmadım ve küfretmedim. (Demek ki edenler var.)

35.) Suyun akışını asla kesmedim.

36.) Sesimi asla yükseltmedim. Öfke ve kibirle konuşmadım.

37.) Tanrıya lanet okumadım ve küfretmedim.

38.) Kötülük yapma fikrinden hareket etmedim.

39.) Tanrı ile aldatmadım ve ekmeğini çalmadım.

40.) Ölüye bırakılan helvayı almadım.

41.) Çocuğun ekmeğinden koparmadım.

42.) Tanrılara ait olan hayvanları katletmedim. 

Bu yeminlerden sonra toplanarak günahkar olup olmadıkları hakkında kanaat bildiriyorlar. 

Burada Mısır'ın toplumsal normlarını anlayabiliyoruz. (Yeni Krallık Dönemi)

Not: Eskiçağ'da Tarikatlar dersinden aktarım. (D.E.Ü Tarih Bölümü)


Hiç yorum yok:

Yorum Gönder