DESCARTES'İN YÖNTEMİ VE TARİHE UYARLANMASI

16. yüzyılın sonunda dünyaya gelen Rene Descartes , 17. yüzyılda ortaya koyduğu düşüncelerle Aydınlanma Dönemi için önemli bir isim olmuştu...

20 Ağustos 2017 Pazar

KAİSTROS HEYKELİ(İZMİR TARİH VE SANAT MÜZESİ)

İzmir Tarih ve Sanat Müzesi'nde teşhir edilen Nehir tanrısı Kaistros Heykeli.



"Env. 000.078, Y.1,15m.G.2.06m. D.1.02m. Ephesos—Vedius Gymnasion’u, 1928. Orta kristalli beyaz mermer. Normal boyutlar üzerindeki heykelde burun, bilekten sağ el, sol el parmakları, bereket boynuzunun ucu ve topuktan sağ ayak noksandır. Ayrıca baştaki çelenkte, saçlarda, sakalda, testinin ağız kısmında ve elbise kıvrımlarında ufak kırıklar vardır. Mevcut eser tek parça halinde korunmuştur. Yüzey temizdir. Roma Dönemi. Bibliyografya: Keil, Ephesos, 1928, 35, Fig.17; Aziz 1933, 83; Aurenhammer 1990,105-106, Taf. 61, a-b; Dedeoğlu 1993,64.


Uzanmış durumdaki fi gür yarı çıplaktır. Sağ bacak hafifçe kaldırılarak sol bacağın üstüne atılmıştır. Sol bacak diz kapağından bükülerek iç tarafa katlanmıştır. Sağ kol baldır üzerine yerleştirilmiş. Gövde sol kola dayanmıştır. Dirsekten bükülerek ileri uzatılan sol kolun altında bir hydria yer alır. Sol elde, içinde kozalaklar, meyveler, salkımlar, çiçekler ve yapraklar bulunan bir cornucopia taşınmaktadır. Baş sola ve aşağı doğru hafifçe eğilmiştir. Sadece yüzü açıkta bırakacak şekilde tüm başı çevreleyen uzun, dalgalı saç ve sakal son derece gürdür. Alnın ortasında ikiye ayrılmış saç tepede ve arkada karışmıştır. En üste asma yaprakları, çiçekler ve üzüm salkımları yerleştirilmiştir. Sakal da çenenin altında ikiye ayrılmış durumdadır. Uzun olan sakal tutamları göğüs üzerine dökülmüştür. Sakal ve saç işlenişindeki detaylar matkapla yontulmuş ince kanallar ile vurgulanmıştır. Bu yoğunluk yüz uzuvlarının küçük algılanmasına sebep olmaktadır. Elmacık kemikleri belirgindir. Dolgun göz kapakları arasındaki göz bebekleri işlenmemiştir. Dudaklar aralıktır. Heykelin başındaki olgun ifade ile gövde arasında bir uyumsuzluk bulunur. Kasıklara kadar çıplak olan adaleli vücut son derece dinamiktir. Erkeklik uzvu ve bacakları bütünüyle hymation örtmüştür. Hymation kumaşı gövdenin arkasında kalçayı da kapatarak sol kolun içinden kaideye dökülmüştür. Hareketli bacakların yanlarında gergin olan kumaş arada geniş ve derin düz bantlar şeklinde gösterilmiştir. Bel üzerinde spiral katlanmış ve daha da hareketlenmiştir. Heykel Ephesos kentin özgü bir karakteri sembolize etmesine karşın Klasik Devirden bilinen nehir tanrısı modelleri ile paraleldir. Heykeldeki incelikli işçilik ve parlatılmış çıplak ten yüzeyi Antoninler Dönemi’nde ele alınmış bir Roma versiyonu olduğunu göstermektedir." (Serdar Aybek, Mehmet Tuna, Mahir Atıcı, "İzmir Tarih ve Sanat Müzesi Heykel Katoloğu")



"İzmir Tarih ve Sanat Müzesi:
İzmir Tarih ve Sanat Müzesi, İzmir Arkeoloji Müzesi’nin teşhir kapasitesinin dolması sebebiyle, Kültür ve Turizm Bakanlığı ile Kültür Varlıkları ve Müzeler Genel Müdürlüğü’nün rehberliğinde, İzmir Büyükşehir Belediyesi tarafından Kültürpark’taki eski müze binası ve yanındaki iki bina yeniden onarılarak, Kültür ve Turizm Bakanlığı’na devredilmiştir. Müze, Kültürpark içinde, 3.820 m2 kapalı, 9.500 m2 açık olmak üzere toplamı 13.320 m2 alan içinde yer alır. Müze 2004 yılında açılmıştır.  
Müze, tek kat üzerine 3 ana bölümden oluşmaktadır. Bu bölümler: Taş Eserler Bölümü, Seramik Eserler Bölümü ve Kıymetli Eserler Bölümü’dür.
Taş Eserler Bölümü’nde; İzmir ve yakın çevresindeki ören yerlerinden heykeller, kabartmalar sergilenmektedir. İki kattan oluşan bu bölümde; Arkaik, Klasik, Hellenistik ve Roma dönemlerine ait heykeltıraşlık eserleri ile mimariye bağlı plastik eserler sergilenmektedir. Alt katta; Arkaik Dönem taş eserleri, özellikle; kutsal alanlara sunu olarak ya da mezar taşı olarak dikilen büyük boyutlu Kore ve Kouros heykelleri yer alır. Müze’de, Klasik Döneme tarihlenen tek heykeltıraşlık eseri, girişte geniş bir alanda sergilenen, İzmirli hemşerimiz, Homeros’a ait olduğu düşünülen ünlü düşünür ve yazar heykelidir. 
Ayrıca, İzmir Agorası’ndan çıkarılan başlar ve heykelcikler, Artemis-Poseidon-Demether Kabartması, Roma Dönemi’nin seçkin eserleri arasında yer alan Nehir Tanrısı Kaistros’u gösteren heykel, İzmir Metrosu Basmane İstasyonu’nun inşaatı sırasında ortaya çıkarılan yazıtlar,  Üst katta Metropolis Kazısı’ndan çıkarılan çeşitli heykeller, yuvarlak ve dikdörtgen sunakların yer aldığı Metropolis Salonu, Teos Dionysos Tapınağı’na ait frizler ile Miletos Tiyatrosu’nun kabartmaları, Helenistik ve Roma Dönemleri’ne ait başlar, Belevi Mezar Anıtı’nın Kabartmaları, çeşitli başlar ve adak steller sergilenmektedir.
Seramik Eserler Bölümü; iki kattan oluşmaktadır. Başta Smyrna Topraklı Höyüğü olmak üzere, İzmir çevresindeki Prehistorik yerleşimlerden, Bizans Dönemi’nin sonuna kadar olan buluntular ve seramik parçaları sergilenmektedir.  
Alt katta; İzmir çevresindeki Prehistorik yerleşimler olan Baklatepe, Limantepe, Kocabaştepe ve Panaztepe’den gelen seçkin eserler ile İasos (Güllük), Phokaia (Foça), Klazomenai (Urla), Kyma (Aliağa), Erythrai (Ildırı) ve Pitane (Çandarlı) antik kentlerinin seçkin seramik eserleri, Smyrna Agorası’ndan gelen Roma ve Bizans Dönemleri’ne ait çeşitli buluntular vitrinlerde sergilenmektedir. 
Kıymetli Eserler Bölümü’nde; çeşitli dönemlere ait; Kandiller ve Figürinler, Cam Eserler, Bronz Eserler, Hazine Odası ve Sikke teşhirleri yer almaktadır."  (http://www.izmirmuzesi.gov.tr/izmir-muze-mudurlugu-izmir-tarih-ve-sanat-muzesi.aspx)

Hiç yorum yok:

Yorum Gönder