Terakki Gazetesi'nde yer alan, zihniyetleri açısından ilk insanı konu alan bu metni aktarmaya çalıştım. Konya/Sille'den çektiğim bir fotoğrafında konuyla ilgisi olması bakımından yazıya eklemeyi uygun buldum.
Keyifli okumlar.
Fotoğraf: Konya/Sille Mihail Arhangelos(Aya Eleni) Kilisesi.
-Apheroma Antonıos Mıhail Sakalloğlu.
ALAM
VE EVA
YANİ
İLK
İNSANLAR HAKKINDA BİR MALUMAT
Dünyayı yokdan var eden
Allah tealıa hazretleri kıaffe-i kainat(-bütün kainat) altı günde halk etmişdır(-yaratılmıştır). Tevrat-ı
şerifin hılkat(Genesis) kitabını okuyan zevat orade görür ki: Allah birinci
günde “Aydınlık olsun” dedi, “aydınlık oldı”. İkinci üçünci dördünci ve beşinci
günlerde keza “Sularda yaşar canlı mahlukat olsun” dedi, ve “oldular”. “Yer
yüzünde nebatat(otlar ve ağaçlar) olsun” dedi, ve “oldular”. “Yer yüzünde her
cins havada uçar kuşlar ve sair hayvanat olsun” dedi, ve “oldular”. Fakat
kaffe-i mahlukatın(-bütün mahlukatın) en mükemmeli en şerif insanın yaradılacağı altıncı gün
gelindikde, obir(-öbür) mahlukatınki gibi “olsun” kelamını söylemedide, üç sıffatde
Aziz Allah güya sıffatleri ile danışık ediyor gibi, “Kendi tasvirimize göre
insan yapalım” dedi, “ve yerden toprak alıp ilk insanı yapdı, ve anın(-onun) burun
deliklerine ömür ruhi üflemesi ile can verdi”, “ve anın böğründen dahi ilk dişi
insan Evayı yapdı”.
İlk yaradılan insana
Adam ismini verdiki,(kızıl toprak dımekdır) buda gerek yaradıldığı toprağın
gerek kendi çehre ve teninin renginden olmalı. Adam avredininin adını Eva
köıdekı-?(ömür) dımekdır, çünki bütün insan cinsinin ilk validesidir.
Yukarıda gördüğümüz
üzre, yapalım yapdı kelamlerinin yalınız insanı yaradacağı sırada söylenmesi üzerinde
düşünülecek olınırsa, insanın öbir hayvanlardan ne derece üstün ve ne kadar
acip oldıgını bir derece zehnimizce tasavvur edebiliriz.
Tabibi meşhur Galınos
deyorkı: “İnsanın vıcudi teşrih(pare pare kesilmekle tecessüs olınmak)
olındığında, altı yüz mikdarı adalat(balık eti denilen) müşahede idilıorki(-ediliyor ki) sade
bir bakışla bunlar tecessüs olundukda, tabıatın maksadının icrası içün bir
birlerinden başka olarak hiç olmazsa on dürlü keyfiyetistimal etmiş olduğu keşf
idılebilur. Buhısable yalınız şu balık eti denilenler vasıtası ile insan altı
bin mıkdarı çeşid fikir ve maksadlar hasıl ve icra idebilyor. Ve dahi
iki yüz kırk dört pare kemikler sayılıorki, bunların yapılışına bakıldıkça, bir
birlerinden başka olarak on iki bin dürlü hizmet icrasına vasıta olabilir
oldıkları görülior. Bundan maada(-başka) görmek, eşitmek mısıllü insanın sair
sezgilerinin, ve bu aletlerden müretdeb(-tertip edilmiş, dizilmiş) makınayı idare ve kumanda etmek içün insanda
mevcud olan akılın teftişine var, ve sonra insanın kalp ve ölmez canını bir
defa fikr eylede, David peyamberin “Ya Rab, yarattığın şeyler korkulu ve
acaipdırlar” mezmurunın avazında daim ol.
...................................................................................................................................................................
Terakki Gazetesi, 15
mayıoy 1888, s. 7-8.
Hiç yorum yok:
Yorum Gönder