DESCARTES'İN YÖNTEMİ VE TARİHE UYARLANMASI

16. yüzyılın sonunda dünyaya gelen Rene Descartes , 17. yüzyılda ortaya koyduğu düşüncelerle Aydınlanma Dönemi için önemli bir isim olmuştu...

29 Mart 2021 Pazartesi

AKAD VE ELAM DEVLETİ ARASINDA ANTLAŞMA: NARAM-SİN ANTLAŞMASI(M. Ö. 2260)


Naram-Sin 


Tabletin Ön Kısmı 

I. Beni duyun ey Tanrıça Pinengir, iyi gökyüzü tanrıları, Humban, II-Aba, Zit, Nahiti, Inšušinak, Simut, Sir-Napir, [H]usa, [U]ggabna, [I]mitki, [...], [Tu]llat, Hurb, Hutran, Ninurta, Tanrıça Siašum, Tanrıça Manzat, Tanrıça Ninkarak, Tanrıça Narunde, Gugumuktir, Humkat, Ruhušna, Ruhusak, [...], 
II. [...], […], Tanrıça Niarzina, Lambani, Kirwasir, Hurbahir, Tanrıça Išḫara, Nitutir, Tiuk, Simit-sararar, [...], S[usa tanrıları bize yardım ettiler], krallar tanrılara yemin ediyorlar, Güneş tanrısı Nahiti’yi kral seviyor, Tanrı Inšušinak’ın kral hizmetinde, Tanrıça Siašum, Tanrı Nap[ir] (ve) Tanrıça Narunde’ye kral itaat etmekte. [...], [...] 
III. Akad’ın kralına [karşı] [düşmanca girişimlere] [izin ver]meyeceğim. Benim komutanım kralı düşman eylemlere karşı [koru]yacaktır. Narām-Sîn’in düşmanı benim (de) düşmanım, Narām-Sîn’in dostu benim (de) dostumdur. Hediye(ler)i kabul edildi. Hediye(ler)i, Elam halkını Narām-Sîn’in müttefiki olarak korumalıdır! Narām]-Sîn’in düşmanı 
IV. [benim (de) düşmanımdır. Narām-Sîn’in dostu benim (de) dostumdur! Hediye(ler)i kabul edildi. Hediyeleri, Elam halkını Narām-Sîn’in müttefiki olarak korumalıdır!]. [...] [...] [Asker kaçağını] ülkeme kabul etmeyeceğim ve benim komutanım Akkad vezirinden duyduğumuz düşmanca eylemlere [izin ver]meyecektir. [Tanrılara
V. [Krallar yemin ediyorlar. Tanrı Nahiti’yi kral seviyor, Tanrı Inšušinak’a kral itaat etmekte. Herhangi birisi ne gece] ne gündüz [senin kötülüğün] için bir şey yapacaktır; kim dost eylemlerde gece ve gündüz bulunuyorsa biz onlardanız. Narām-Sîn’den yardım isteye[n] ve sonrasında [küstah] olanı [sev][meyeceğim]. Tanrı[lara. 
VI. Krallar ant içiyorlar, güneş Tanrısı Nahiti’yi kral seviyor, Tanrı Inšušinak’ın kral hizmetinde. Tanrıça Siašum, Tanrı Napir ve Tanrıça Narunde’ye kral itaat etmekte]. [...] (12-19) [...]Akad’a karşı belayı benim [komutan]ım ordu ile geri püskürtmeli, defedetmelidir, düşman bir halka o [merhamet göster]memelidir! 

Tabletin Arka Kısmı(VII-XII) 

VII. […] [Ak]ad için [kötü] olanı El[am]’da kabul etmeyeceğim. (6-12) […]. Narām-[Sîn]’den yardım isteyen ve [sonra] ona [küstah olanı] [sevmeyeceğim]. Krallar [Tanrılara ant içiyorlar. (Güneş Tanrısı) Nahiti’yi kral seviyor, Tanrı İnsusinak’ın kral hizmetinde, 
VIII. Tanrıça Siašum, Tanrı Napir (ve) Tanrıça Narunde’ye kral itaat etmekte.] Hediyeler, halkı Narām-Sîn’in müttefiki olarak korumalıdır! Senin heykelini kesinlikle diktireceğim! [Susa’nın tanrıları] […] […] […(bina/tapınak için?)…] arazi ayırmak istiyorum! Şiddet burada olmamalıdır! Senin emredilen heykellerin içeride…(?) [Senin] heykel[ini] diktirmek [istiyorum]! […] [...] [Tanrılara IX: krallar yeminlerini ediyorlar, (Güneş Tanrısı) Nahiti] kral seviyor. Tanrı Inšušinak’ın kral hizmetinde, Tanrıça Siašum, Tanrı Napir (ve) [Tanrıça [Narunde’ye kral itaat etmekte]. Tanrı […] […] […]Narām-Sîn’e ait tebaa; onun hediye(ler)i burada destek olarak teslim alındı. Onlar hediye olsun(lar)! Büyük koruma alanında onlar burada olmamalıdırlar! Senin onurlu heykelin burada onurla korunacak ve kabul görecektir! [...] [...] X: (1-4) […] Eser muhafaza edilmeli, geliştirilmelidir! Senin bozguncular güçle bastırılsın, bunun için (silahlı) gücü ben senin hizmetine sundum, onlar eksik olmasınlar! Karın doğurgan olsun! [Tanrı Si]mut onu hep korusun! Narām-Sîn’in düşmanlarından olan rehineler onun ricası üzerine teslim edilebilinir! Sana olan sevgi sana iyilikleri getirsin! Karın sana senin veliahttın olarak(?) bir erkek çocuk doğursun, eşlerinden birisi [...] [...] 
XI: [...] [...]barış burada aziz olacak! Krallar, Tanrılara yeminlerini ediyorlar! Yardım yakarışlar bitsin! Zararlı kavgalar bitsin! Senin heykelin onurla korunmalıdır! Sana (karşı) küçümsemenin burada olması (isten)meyecektir! Halkımız tarafından zafer onurla muhafaza edilmelidir! Tabu-Emblem’in önünde antlaşma tableti onurla saklanacaktır. Krallar, tanrılara yemin ediyorlar. (Güneş Tanrısı) Nahiti’ye kral sevgi sunuyor. [Tanrı Inšušinak’ın kral hizmetinde. 
XII. [Tanrıça Siašum, Tanrı Napir (ve) tanrıça Narunde’ye kral itaat ediyor.] Herkes Narām- Sin’in emanetine saygı gösteriyor, (çünkü) biz onu Tanrı Inšušinak’a kurban ettik. [Susa ve Akad] tanrılarına o sunuldu, onlar onu [kabul etmiş] olsunlar! Senin heykelini onlar korusun! Kardeş bir erkek çocuğu dünyaya gelsin! Karın bereketli olsun! O seninkilere iyilikler versin.

Neyire Akpınarlı, "Naram-Sin Antlaşması",     Ankara Üni. Hukuk Fak. Dergisi, 67 (1) 2018, 18-20.

Hiç yorum yok:

Yorum Gönder