DESCARTES'İN YÖNTEMİ VE TARİHE UYARLANMASI

16. yüzyılın sonunda dünyaya gelen Rene Descartes , 17. yüzyılda ortaya koyduğu düşüncelerle Aydınlanma Dönemi için önemli bir isim olmuştu...

13 Kasım 2021 Cumartesi

"Vahşet Tanrısı"; İzmir'de Bir Tiyatro Oyunu

 

Vahşet Tanrısı Dekor


OYUNCULAR:

Veronique Houillie: Özlem Başkaya 
Michel Houillie: Ali Hakan Beşen
Anette Reille: Canan Erener Şen
Alain Reille: Mustafa Çolak   
***
Dekor: Çift kişilik ve tek kişilik koltuklar, sehpalar, kitaplık, kitap dekorları, kitap, şeffaf tablo, ev telefonu, iki içki şişesi, vazo ve sarı laleler. (Murat Gülmez tarafından tasarlanmış).

Vahşet Tanrısı Dekor

Veronique, Reille ailesinin çocuğu tarafından dişinin kırılmasından ve dudağının patlatılmasından yakınıyordu. Bir süre sonra Houillie ile Reille ailesinin ebeveynlerinin, çocukları arasındaki bu çekişmenin daha doğrusu kavganın konuşulması için Houillie evinde toplandığı anlaşılır. Reille ailesinde Alain'in olayın büyütüldüğüne dair tavrı net olarak seyirciye aktarılır. Oğlunun eline aldığı sopanın "silahlanılmış" olarak ifade edilmesine tepki gösterir. Bir yanda da hoşnutsuzluğu yüzünden okunur ve orayı terk etmek ister. Başta Anette'nin de bir an önce oradan gitmek istediği düşündürülür ama çocukların bir araya getirilmesi konusundaki pürüzler evde diyaloğun devam etmesine neden olur. İki modern aile bir araya gelmiş ve çocukları arasındaki kavgayı ele almaktadır. Reille ailesinin çocuğu tabiri caizse, Houillie ailesinin çocuğunu dövmüş, olayın anlaşılması sonrası Veronique'nin ısrarı ile bir araya gelinmiştir. Reille ailesinin çocuğu özür dilemeye istekli değildir ve Alain de olayın çok büyütüldüğü düşüncesindedir. Anette ise oğluna toz kondurmak istemez ve iki tarafında hatalı olduğunu kanıtlamak ister. Ekspressolar içilir, Veronique'nin elmalı ve armuttulu özel tarifli pastası yenir; kahveler yenilenir. Pasta ile kek arasındaki ayrım tartışılır. Gerilim bir yükselir bir azalır, dere tepe düz gidilir ama odanın içindeki sorun çözülemez. Bir çocuk sorun yaşar da bu sorunun kaynağında ailesinin yaşamı etkili olmaz mı? Tam buradan karşılıklı gerilim tırmanır, evlilik içindeki hoşnutsuzluklar sahnede tırmanır. Modern ılımlılık tavrı bir kenara konur ve vahşet tanrısı duygularla sahneye tekrar çıkar. Aydın bir şekilde bir araya gelip olayı çözmek isteyen tavrın yerine birbirini suçlayan ebeveynler ruhlarını serbest bırakırlar. İçkiler içilmeye başlanır, içkinin verdiği ağız serbestliği diyalog sertleşir, sarhoşluk arttıkça büyük çıldırışlar ve tartışmalar ortaya çıkar. Ebeveynler arasındaki çatışma, karı koca arasındaki çatışma ile devam eder. Kimi zaman erkekler arası kimi zaman kadınlar arası dayanışma diyalogları ortaya çıkar. Saatler ilerledikçe(seyirci için dakikalar ilerledikçe) sinir boşalmaları ile oyunun tansiyonu yükselir, saçlar başlar, kıyafetler dağılır, davranışlar 'uygunsuz' hal alır. Velhasıl her modern birey ve aile içinde olabilecek vahşet seyirciye sunulur. Oyuncuların üst düzey performansı vahşet tanrısının mesajını etkili bir şekilde seyirciye aktarır. O zaman içimizdeki vahşet üzerine konuşma zamanı gelmedi mi?

Vahşet Tanrısı Afişi





Hiç yorum yok:

Yorum Gönder