DESCARTES'İN YÖNTEMİ VE TARİHE UYARLANMASI

16. yüzyılın sonunda dünyaya gelen Rene Descartes , 17. yüzyılda ortaya koyduğu düşüncelerle Aydınlanma Dönemi için önemli bir isim olmuştu...

4 Haziran 2017 Pazar

YUNAN HARFLİ TÜRKÇE METİN: "THEMISTOKLİS'İN DARA GELMESİ"

1 Ocak 1874 tarihli "Angeliaforos Çocuklar İçin" dergisinin 1. cilt, 2. sayfasından metin alınmıştır.


Themıstoklis'in anası pencerenin içine bir elma bırakmıştı. Themıstoklis bunu bulup yedikten sonra, anası ceza verir diye korkusundan elmayı yemiş olduğunu inkar etti, lakin anası onun yalanını meydana  çıkarıp, yalan söylemek büyük günah olduğunu, hem yalnız anasına karşı değil, Allah'a karşı dahi kabahat olduğunu ona anlattı.

Themıstoklis Allah nasıl böyle küçük bir yalan için ceza verir diye taaccüp edip, "Keşke bu yalanı söylememiş olsaydım" diye pişman ise de, ne fayda, kabahat işlemiş ve Allah'ın defterine yazılmıştı. Bu mülahazayla Themıstoklis'in kalbi rahatsız olup, bu şeyin üzerine tekrar anasına danışmaya gitti. Anası çamaşır dürüyordu, Themıstoklis dahi onun yanına gidip bir sandalye üzerinde oturdu, ve anasına, "Ana, elma hususunda yalan söylediğim için Allah ceza verecekmiş" diye sordu.

Anası dahi ona "Oğlum, sen Kitab-ı Şerif'de bunun üzerine okudun" dedi.

Themıstoklis, "Evvet, valide, Kitab-ı Şerif'in sözüne göre Allah bana ceza verecek, lakin benim gibi küçük bir çocuğa acır diye düşünüyorum" dedi.

Anası, "Allah seni hala acımıyor mu; o seni her gün kayırmıyor mu;" diye ona sordu ise, Themıstoklis, "Evvet, lakin eğer Allah bana o yalan için bir gün ceza verecekse, beni şimdi acıyıp kayırdığı neye yarar;" dedi.

Anası dahi ona şu cevabı verdi: "Allah sana senin bildiğinden ziyade merhamet eder. Iesous günahkarları, senin gibi küçük günahkarları da kurtarmak için dünyaya geldi. Eğer sen kabahatinden ötürü pişman olup Iesous için seni(-sana kullanılmış) afetsin diye, Allah'a dua edersen, Allah şüphesiz sana af eder, zira böyle söz vermiştir.

Themıstoklis, "Gerçek beni(-bana kullanılmış) af eder mi, benim de yapacağım yalnız bu mudur;" diye sordu.

Anası, "Evvet, senin yapacağın bu kadardır, fakat eğer gerçekten pişman olmuş isen, bir daha bu kabahati işlemeyeceksin" dedi.

Themıstoklis, "Gerçekten pişmanım. Eğer Allah Iesous için bana(-beni olarak) af ederse, bir daha böyle bir şey etmem" diye söz verip, rahat yürekle mektebe gitti.

Themıstoklis büyüdükten sonra dahi, günah işlemek tecrübesini bulunduğu vakit, biraz düşündüğü gibi (yazık ki daima böyle düşünmezdi) Allah'ın o yalan için kendisine merhametle af ettiğini hatırına getirdi, ve utanarak, Allah'ın tembihine karşı günahtır diye bildiği şeyden geri dururdu.

Orijinal metin


Hiç yorum yok:

Yorum Gönder