DESCARTES'İN YÖNTEMİ VE TARİHE UYARLANMASI

16. yüzyılın sonunda dünyaya gelen Rene Descartes , 17. yüzyılda ortaya koyduğu düşüncelerle Aydınlanma Dönemi için önemli bir isim olmuştu...

12 Kasım 2019 Salı

AHMET ÜNAL'IN HAYATI



Ahmet ÜNAL 1943 yılında Uşak’ta doğmuş ve çiftçi bir ailenin oğlu olup 6 kardeştir. Ünal 1950 yılında Uşak’ta ilkokul eğitimine başlamış ve başarıyla 1955 yılında ilkokul eğitimini tamamlamıştır. Bu arada tarihe olan ilgisi başlamıştır. Bu ilgisini kendisi şu şekilde anlatmaktadır:
 “Ben küçükken kendi bahçemizi sular ve bahçe işleriyle uğraşırken buradan seramik parçaları bulurdum ve bu benim çok ilgimi çekerdi, merak ederdim. Bunun üzerine kendim küçük çapta araştırmalara başladım. Afyon müze müdürü ile görüştüm. Bu buluntuların eski bir Bizans yerleşmesine ait olduğunu öğrendim. Tabi bunları merakla biriktiriyordum. İşte benim tarihe olan ilgim böylece başladı.” 
diyen ÜNAL tarih kitaplarındaki ilkçağ kalıntılarının dikkatini çok çektiğini anlatmıştır. (Ünal ile röportaj, 2006) 
ahmet ünal hitit ile ilgili görsel sonucu
AHMET ÜNAL


1956 yılında Balıkesir’de İlköğretmen Okulu’na başlayan ÜNAL, 1961’de buradan mezun olup sonra Ankara Atatürk Lisesine devam etti. Bu arada Balıkesir’de öğretmen okulunda okurken Herodot tarihini büyük bir merakla da okuyordu. 

1962 yılında Ankara Üniversitesi Dil ve Tarih Coğrafya Fakültesine giren ÜNAL, burada tarih bölümünü tercih eder. Bu yıllarıyla ilgili ÜNAL şunları anlatır: 
“D.T.C.F.’ye girdiğim zaman tarih ilmine Genel Türk Tarihi ile başladım. Aslında Arkeoloji ve Prehistorya bölümünü seçebilirdim ancak öğretmen okulu mezunu olunca Genel Türk Tarihi ile başlamak zorundaydım, daha sonra Eski Çağ tarihine devam ettim. Eski Çağ tarihi o zaman D.T.C.F.’de ikiye ayrılıyordu. Ben de Eski Doğu Tarihini tercih ederek tarih eğitimime devam ettim.” 
diyen ÜNAL tarih macerasının bu şekilde başladığını ifade eder. 

ÜNAL, D.T.C.F.’inde iken Genel Tarih, Osmanlı ve Eskiçağ Tarihi, Hititoloji Önasya Arkeolojisi, pedagoji, Osmanlıca ve İngilizce tahsilini de ihmal etmeyerek kendisini daha bu yıllarda en iyi şekilde yetiştirmeye çalıştığı görülmektedir. 

1964 – 1966 yılları arasında Dr. H.Z. Koşay ile birlikte Alaca Höyük, 1965’te Yozgat Kuşşara ve 1966’da Çengeltepe kazılarına katılmıştır. 

1966 – 1967 DTCF Eskiçağ tarihi Kürsüsünde asistan olmuştur. 1967 – 1972 yılları arasında Milli Eğitim Bakanlığının bursuyla Federal Almanya’da ikinci tahsil ve doktora öğrenimi yapan ÜNAL, 1972’de III. Hattuşili ile ilgili doktorasını Almanya’da sunmuştur. Bu arada 1967 – 68 yılları arasında Goethe Enstitüsünde Almanca öğrenimini görmüştür. Aynı yıl da Münih Üniversitesi’nde Hititoloji Eskiçağ Tarihi, Asurca – Akadca, Genel Dilbilim ve Eski Yunanca tahsiline devam etmiş ve Münih Üniv. de yukarıda değindiğimiz konuda doktora yapmıştır. 

1972 – 1974 yıllarında Alexander von Humboldt Vakfı bursuyla Münih Üniversitesinde kendi alanıyla ilgili bilimsel araştırmalar yaptı. 1974 – 79’da Ankara Üniv. D.T.C.F. Hititoloji Kürsüsüne asistan oldu. 1975’te jandarma olarak kısa dönem askerlik yapan ÜNAL, 1979 da DTCF’de doçent oldu. 

1976 – 1981 yıllarında Konya Selçuk Üniv.’de Eski Yakındoğu, Eski Yunan ve Roma dersleri verdikten sonra 1982’de Münih Üniv.’de misafir doçent olarak Hititçe ve Eski Anadolu Tarihi ve Kültürleri derslerini okuttu. Aynı zamanda A. Kammenhuber tarafından çıkarılan Hitit Dili Sözlüğü projesinde çalışmıştır. 

Amerika’da Chicago Üniv.de misafir profesörlük ve “Chicago Hittite Dictionary Project”’te sözlük yazarlığı yaptı. 1988’de “kaydı hayat” şartıyla Münih Üniv. Asuryoloji ve Hititoloji Bölümüne Eski Anadolu Dilleri Bölümü Başkanlığı ve Profesörlüğüne atandı ve hala burada çalışmaktadır.


ahmet ünal hitit ile ilgili görsel sonucu
HİTİTLER DEVRİNDE ANADOLU, AHMET ÜNAL

1990’dan, beri misafir prof. olarak Bern Üniv.’de Eski Anadolu Tarihi, Kültürleri ve Hititçe dersleri, 1992’den beri Münih Üniv.’ce yürütülen Sirkeli (Adana) kazıları ikinci başkanlığı ve kazı filologu 1996 misafir Prof. olarak Antalya Akdeniz Üniv.’de Eskiçağ tarihi dersleri verdi. Çukurova Üniv.de de yüksek lisans dersleri vermektedir. Ahmet ÜNAL, Eski Anadolu dilleri, Hititçe tarih, kültür, din, büyü, falcılık, tıp, arkeoloji, sanat ve siyasi tarihiyle ilgili bir çok kitabı ve makalesi vardır.

 A. Ünal evli ve üç çocuk babasıdır. İlk eşinden iki oğlu, şimdiki eşi Nurhayat Hanımdan da bir kızı vardır. Nurhayat Hanım, D.T.C.F. Prehistorya ve Önasya Arkeolojisi bölümünü bitirmiş ve müzeci olarak, Türkiye’nin çeşitli Arkeoloji müzelerinde görev yapmış olup yeni emekli olmuştur. Anne ve babasını 5 yıl önce 3 kaybeden A. ÜNAL Almanya’da ve Türkiye’de halen bilimsel çalışmalarına devam etmektedir. 


ahmet ünal hitit ile ilgili görsel sonucu
Ahmet Ünal Armağanı
Alıntı: Gülçin Ilkı, Ahmet Ünal'ın Hayatı, Kişiliği ve Eserleri, Selçuk Ünivesitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi, Konya 2007, s. 2-4.

Hiç yorum yok:

Yorum Gönder