DESCARTES'İN YÖNTEMİ VE TARİHE UYARLANMASI

16. yüzyılın sonunda dünyaya gelen Rene Descartes , 17. yüzyılda ortaya koyduğu düşüncelerle Aydınlanma Dönemi için önemli bir isim olmuştu...

13 Mayıs 2019 Pazartesi

VİTRUVİUS'UN "MİMARLIK ÜZERİNE" ESERİNDEN PERS ALINTILARI

[1.      Kitap, 1. Bölüm, 5. Parağraf]: İyi bir tarih bilgisi gereklidir; çünkü bir yapıtın tasarımında süslemeli kısımlar arasında öyleleri vardır ki, mimarın bunların ardında yatan gerçekleri soranlara açıklayabilmesi gerekir. Örneğin, Karyatid adı verilen uzun giysili kadınların mermer heykellerini sütun yerine kullandığını ve pervaz (korona) İle damlalıkları (mutule) kadınların başı üzerine yerleştirdiğini düşünürsek, mimar soranlara şu açıklamayı yapacaktır; Peloponnes yarımadasında bir kent devleti olan Karya, Yunanistan’a karşı Perslerin tarafını tutmuştu; daha sonra savaşta zaferle özgürlüklerini kazanan Yunanlılar, seferberlik ilan edip Karya halkına savaş açtılar. Kenti ele geçirerek erkekleri öldürdüler ve devleti ıssızlığa terk ettiler; kadınların da köle olarak kaçırdılar. Ancak uzun giysilerini ve diğer evlilik simgelerini çıkarmalarına izin vermeyerek zafer alayında onları zorla teşhir ettiler. Bu kadınlar utançlarının ağırlığı altında ezilerek sonsuza dek köleliği temsil ettiler ve devletlerinin kefaretini ödediler. Böylece dönemin mimarları, Karya halkının günah ve cezalarının ardılları tarafından da bilinerek sürdürülmesi için kamu yapılarına yük taşıdıkları görülecek bicimde bu kadınların heykellerini yerleştirdiler.


Karyatidler



[1.      Kitap, 1. Bölüm, 6. Parağraf]: Aynı şekilde, Lakedaimonyalılar Agesipolis’in oğlu Pausanias’in Önderliğinde çok ufak bir kuvvetle uçsuz bucaksız Pers ordusunu Palataea Savaşında yendikleri zaman yağma ve ganimetlerle görkemli bir zafer alayı düzenlediler; satıştan elde ettikleri paralarla da halklarının ününe ve kahramanlığına adanan bir zafer andacı olan Pers Sundurmasını inşa ettiler, Buraya barbar giysileri ile çatıyı taşıyan ve hak ettikleri bu aşağılama ile gururu çiğnenmiş tutsakların heykellerini yerleştirdiler. Böylelikle düşmanlar, Lakedaimonyalıların cesareti önünde korkudan titreyecekler, kendileri ise kahramanlıklarının görkeminden cesaret alarak özgürlüklerini savunmaya hazır olacaklardı. O zamandan sonra, birçokları, saçaklık ve süslemelerini taşıyan Pers heykellerini kullanarak yapıtlarının çeşitliliğini arttırdılar. Mimarların bilmesi gereken buna benzer başka öyküler de vardır.
Persler



[5.      Kitap, 9. Bölüm, 1. Parağraf]: Skenenin arkasına, ani sağanak yağışlar oyunları durdurduğunda halkın tiyatrodan çıkarak sığınabileceği ve sahnede kullanılan araçların hazırlanabileceği revaklar inşa edilmelidir. Örneğin, Pompey’in revakları Roma’da veya Atina’da Eumenes’in ve Bacchus Baba’nın mabedinin revakları bu türde yerlerdir; Themistokles’in taş sütunlarla çevrelediği ve Perslerden ele geçirilen gemi direkleri ve serenlerle süslediği tiyatronun hemen çıkışındaki müzik salonu da böyledir. Bu yapı, Mithridates ile olan savaşta yanmış, sonra da kral Ariobarzanes tarafından restore edilmişti. Smyrna’da, Stratoniceum ve Tralles’de, yarış pistinin üzerindeki skenenin her iki tarafında revaklar vardır; mimarları dikkatli olan başka kentlerde de tiyatroların civarlarında revaklar ve gezinti yerleri bulunur.



[8. Kitap, 3 Bölüm, 23. Parağraf]:  Pers krallığının başkenti Susa'da, suyundan içenlerin dişlerini kaybettiği küçük bir ırmak vardır. Orada yazılı bir epigram suyun yıkanmak için çok iyi olduğunu fakat içildiği zaman dişleri kökünden söktüğünü belirtir. Yunanca olan bu epigramın dizeleri şöyledir:

Ey yabancı gördüğün pınarın sularında
Âdemoğlu elini güvenle yıkayabilir;
Ama yosun kaplı havuza girip
Tatsız suyundan içersen eğer,
Dişlerin çenenden gün geçmeden dökülecek
Ve geride terkedilmiş boşluklar sergileyecek



Kaynak: Vitrivius, Mimarlık Üzerine On Kitap, (Çev. Suna Güven), Şevki Vanlı Mimarlık Vakfı, 2005.



Hiç yorum yok:

Yorum Gönder