KOLEZYUM VE BRİNDİSİ |
Çeviriyazım ve
sadeleştirme
YASİN ÇETİN
Yunan harfli Türkçe(Karamanlıca)
yazılmış olan “Kolezyum” ve
“Brindisi” isimli metinlerin çeviriyazımını gerçekleştirdik. Kolezyum metni,
“Çocuklar İçin Angeliaforos” süreli yayınının, 1 Ekim 1880 tarihli; “Brindisi”
metni ise 1 Eylül 1887 tarihli sayısında yayınlanmıştır. Sayıların son
sayfasındaki alt kısımdan, süreli yayının “Amerikan Misyonerler Şirketi”
tarafından, İstanbul’da Hagop Boyacıyan’ın “Matbaa-ı Aramian” yani Aramyan
Matbaası’nda basıldığını öğreniriz.[1]
Çocuklara yönelik yayın faaliyetleri 1872 yılında başlayarak, 19. yüzyılın
sonuna kadar devam edecektir. Çocuklara yönelik bu yayın faaliyetleri, Yunan
harfli Türkçe yanında, Ermenice, Ermeni harfli Türkçe ve Bulgarca olarak da
gerçekleştirilmiştir.[2]
Roma’nın Colosseum(Kolezyum)
isimli amfitiyatro yapısının yapımına, M.S. 72 yılında T. Flavius Vespasianus(M.S.
69-79) tarafından başlandı; yapının tamamlanması ise M.S. 80 yılında
Vespasianus’un oğlu Titus(M.S. 79-81) tarafından tamamlandı.[3]
Colosseum yapısı için Flavius hanedanın tarihe attığı bir imza olarak
bakılabilir. Roma İmparatorluğu’nu M.S. 69’dan M.S. 96 tarihine kadar yönetmiş
olan Flavius hanedanı hükümdarları Vespasianus ve iki oğlu Titus ve
Domitianus’dur. Domitianus(81-96) döneminde yapıda bazı değişiklikler yapıldığı
bilinmektedir.[4]
İtalya’nın Brindisi kentinde
günümüzden 12.000 yıl önce, Paleolitik dönem izlerine rastlanır. Aynı zamanda
Roma öncesinde de tarihi gelişmelerin yaşandığı anlaşılmaktadır. Şehrin Roma
döneminden bilinen ismi Brundisium’dur. Şehir Roma’nın eline M.Ö. 266 tarihinde
geçti; M.Ö. 247 veya 244 tarihlerinde ise bir koloni kuruldu. Appian yolunun
Brundisium kentine bağlanması ile Appian yolu 569 kilometreye ulaştı. Şehir
limanı, Doğu’ya seyahat için önemli bir konumdaydı ve bölgenin en önemli
limanıydı. Hamilcar Barca(Hannibal)’ın Pön Savaşlarında(M.Ö. 3. yy) saldırdığı
kentlerden biriydi. Iulius Caesar iç savaşta(M.Ö. 1. yy.) kenti ele geçirerek
rakibine karşı üstünlük sağladı. Marcus Antonius ile Octavianus arasındaki
mücadelede, M.Ö. 40 yılında Brundisium kentinde bir anlaşma yapıldı, bu anlaşma
ile Roma eyaletlerinin paylaşımı yeniden yapıldı. Anlaşma Brundisium anlaşması
olarak bilinir. Octavianus, Antonius’a karşı mücadeleyi kazanıp, İmparator
Augustus olduğunda, şehirde onuruna zafer tankı inşa edildi. M.Ö. 19 yılında
ise Romalı şair Vergilius, Brundisium kentinde vefat etmişti.[5]
“Çocuklar İçin Angeliaforos” süreli yayınında
tarihe atıf yapan bazı metinlerden söz açalım. “Eski Vakitlerde Çocuklar”[6]
isimli metinde Antik Yunan ve Roma’daki çocuklar hakkında bilgiler verilir.
“On”[7]
isimli metinde Antik Mısır’daki Heliopolis(On) kentinin ismi, kentle ilişkili
bazı tarihi olaylar, İstanbul’daki Dikilitaş’ın bu şehirden geldiği hakkında
bilgi verildikten sonra dikilitaşlar konusundaki bazı kanılara yer verilir.
“Hintlilerin Ölülerini Yaktıkları Bir Yer”[8]
isimli metinde, Hinduların ve Parsilerin ölü gömme gelenekleri hakkında
malumatlar verilir ve metnin sonunda Hristiyanlıkla bir kıyaslanması yapılır. “Parsiler”[9]
isimli metinde, Parsilerin İran’dan Hindistan’a göç etmelerinin nedenlerine yer
verilir. Ayrıca Parsiler için ateşin kutsallığına değinilir. “Kadim Asurilerin Yazıları”[10]
isimli metinde çiviyazısının çözümü anlatılır ve Kitab-ı Mukaddes anlatısını
doğruladığı iddia edilir. “Hettiler”[11]
isimli metinde, Kahramanmaraş’ta bulunmuş bir eserden yola çıkılarak, Hititler
hakkında bilgi verilmektedir. Dönemin Hititlerin Sami halkı olduğu yanılgısını
yansıtan metinlerden birisidir. “Gotoma”[12]
isimli metinde, Buddha’nın efsanevi hayatından ve öğretilerinden bahsedilir.
“Çarklar Yahut Tekerlekler”[13]
isimli metinde, Mısır, Asur, Yunan ve Roma’daki tekerlekli araçlara gönderme
yaptıktan sonra bisikletin icadından söz edilir. “Abü’l Hevl”[14]
isimli metinde Antik Mısır’ın piramit ve sfenks yapılarından söz edilir.
“Ehramlar”[15]
isimli metinde Antik Mısır’ın piramitleri hakkında bilgi verilmektedir.
“İstanbul’da Vaki At Meydanı”[16]
isimli metinde, Sultanahmet meydanında bulunan dikilitaşlar ve yılanlı sütun
hakkında bilgi verilmektedir. “Pantheon”[17]
isimli metinde Roma’daki Pantheon yapısının yapımı ve kiliseye dönüşmesi
anlatılır. Bazı yazılar ise kısa biyografi niteliğindedir: “Merle D’aubigne”[18],
“Cenevre’de Islahat”[19],
“Ehl-i Reşattan Olan Galileo Ve Astronomi”[20],
“Şekspir”[21],
“Martin Luther”[22] .
KOLEZYUM-KOLOSSAION(ΚΟΛΟΣΣΑΙΟΝ)
Görsel: Çocuklar İçin
Angeliaforos, 1 Ekim 1880, Kolezyum
Ecnebi
memleketlere gidip itinaya şayan[23]
olan yerleri ve binaları se(y)ir ve temaşa[24] etmek ikbal ve fırsatına[25] pek az âdem nail olur, lakin sûretler[26]
görmekle ve gazete ve kitaplarda yer alan[27] tarifleri[28] okumakla öyle mahaller hakkında saiki göz
ile görmüş gibi malumat elde[29]
edebiliriz.
Yukarıdaki[30]
tasvirde gösterilen bina Roma’nın(Ρωμα)
en meşhur binalarından biri olan Kolezyum(Κολοσσαῖον)’dur. Bu mükellef binanın inşasına İmparator Vespasianos(ιμπεράτωρ Βεσπασιανος) başlayıp,
oğlu Titos(Τίτος) Miladın 80’inci senesinde onu bitirdi[31].
Bu bina taştan ve tuğladan saiki peyzevi[32]
yani yumurta şeklinde yapılmıştır. Uzunluğu 615 kadem[33],
enliliği 510 kadem ve civarının yüksekliği 164 kademdir. Ortasında 281 kadem
uzunlukta ve 176 kadem enliğinde bir meydan vardır. Meydan ile civar arasında
olan mesafede biri birinden yüksek olarak sıra sıra oturulacak yerler vardır ve
bu yerlerde 80.000 se(y)irci oturup meydanda icra edilen oyunları se(y)ir ve
temaşa[34]
edebilirlerdi. Roma şehrinin ahalisini eğlendirmek için imparatorlar o meydanda
çeşitli[35]
oyunlar icra ettirirlerdi. Uzak memleketlerden vahşi canavar getirip yekdiğeri
ile kavga ettirirlerdi. Seyyaf(Kılılçlı[36])
adlandırılan[37]
bir takım âdemler ekseriya o vahşi hayvanlar ile ve bazen dahi yekdiğeriyle
dövüşmeye zorlanırlardı[38]
ve ahali bunların dövüştüklerini se(y)ir etmekle hoşnut[39]
olurdu.
Lakin
Kolezyum başlıca kadim Hristiyanların zulme uğradıkları[40]
bir mahal olduğu yönüyle[41]
çok meşhur olmuştur. Bu bina inşa olunduğu vakit Roma ahalisi saiki tamamen[42]
putperestti, lakin Hristiyanlık gittikçe putperestler arasında yayıldı[43]
ve Roma hükümeti Hristiyanlığı mahvetmek için bütün kuvvetiyle çalıştı. Erkek,
kadın ve çocuk binlerce Hristiyanlar Kolezyum meydanına getirilip Hristos’a(Χριστος-İsa) olan imanlarını inkâr etmeye zorlanırlardı[44]
ve imanları inkar etmek istemediklerinde kah vahşi canavarlar önüne atılırlar,
kah fillerin ayakları altında çiğnetilirler ve kah arslanlar pençesinde parça
parça edilirlerdi. Bununlar beraber Hristiyanlık putperestliğe galebe edip[45],
Roma hükümeti bir Hristiyan hükümeti oldu ve zulümler son[46]
buldu. Kolezyum meydanında telef olan binlerce şehitlerin kanı ile takdis
olduğu için mukaddes bir mahal addedilen o meydanda şimdi vakit vakit ruhani
ayin ve ibadet icra olunur. Taş ve tuğlası ile başka binalar inşa etmek için
Kolezyum’un büyük bir kısmı harap edilmiştir; lakin şimdi artık o binadan taş
ve tuğla çıkarmaya müsaade olunmuyor ve Ηalaskârımız Iesus Hristos’a(Χελασκιαρημὴζ Ἰησοῦς Χριστος-Kurtarıcımız İsa) olan imanlarını inkâr
etmekten ise binlercesi birlikte olarak ölmeyi tercih eden o sadık
Hristiyanların zikrini daim ve baki saklamak için o binanın dahi kalan kısmının
birçok asırlar dikkatle muhafaza olunacağına şüphe yoktur.
BRİNDİSİ(ΠΡΙΝΔΙΖΙ)
Görsel: Brindisi’de
Appian Yolu ve sütunlar; Çocuklar İçin Angeliaforos, 1 Eylül 1887
İtalya’nın(Ιταλια) güneydoğusunda[47]
bulunan[48] deniz sahilinde olan şeh(i)rlerden biri
olan Brindisi(Πρινδίζι) kadim Romalılara(Ρομα) Brundusium(Προυνδούζιουμ) namı ile maruftu[49].
Adı zikredilen şehrin[50]
tarihi Milattan 267 sene önce[51]
Romalılar tarafından zapt olundu ve güzel limanı olup, Adri(y)atik Denizi’nin(Ἀδριατὶκ τενιζινὶν) tam girişinde[52] bulunduğundan[53]
onu kendi donanmaları için baş merkez yaptılar[54].
Genellikle[55] şarkta fetih yapmak[56]
için donanmalar Brindisi’den hareket ederdi. Keza[57] adı zikredilen şehrin[58]
bütün imparatorlukta muhtelif şubeleri ile Güney İtalya’nın hep kısımlarını
Roma’ya bağlayarak[59],
en meşhur yol olan Appian(Ἄππιαν)
yolunun uçlarını göstermek için dikilmişler ise de diğerleri onların bir heykele
ait oldukları zannındadırlar.
Şair Vergilius(Βερκίλιος) tarih-i Milattan 19 sene önce[60]
Brindisi’de vefat etti ve vefat ettiği ev hala gösterilmektedir. Hannibal(Ἀννίβας) şehri almak için nafile uğraşlarda[61]
bulunduğu gibi, Iulius Kayser(Ἰούλιος
Καῖσαρ) dahi kendi rakibi bulunan Pompeius’un(Πομπηϊος) donanmasını limanda muhasaraya
almaya muktedir olamadı.
Sonraları
şeh(i)r kendi evvelki ehemmiyetini kayıp eyledi ise de şimdi yine ehemmiyet
kazanmaktadır[62].
Brindisi Seniz(Σενὶς ) dağı
tüneli içinden geçen demir yolunun uç durağı[63]
olup, İngiltere(Ἰγγιλτέρρα) ve Fransa’dan(Φρανσα) şarla yolculuk eden seyyahlar genellikle Brindisi’ye gelip oradan
vapur ile Süveyş(Σουὲζ) kanalına
giderler. Lakin şimdiki Brindisi şehri kadim Brindisi haline asla iade
olunamayacaktır. Hannibal yolundan geçen kervanların yerine demiryolu
arabaları, esirler ile suç işlemişlerin[64]
içinde kürek çektikleri cenk gemileri
yerine büyük vapurlar geçmiş olmakla, yenisi eskisinden iyidir.
[2] Stelios Irakleous, “The Contents of the Periodical Αγγελιαφορος
Τζοτζουκλαρ Ιτζουν. The First Decade(1872-1880)”, Festschrift in
Honor of Ioannis P. Theocharidess. Studies on the Ottoman Empire and Turkey,
(Ed. Evangelia Balta vd.), İstanbul 2014, s. 155; “Çocuklara İçin Angeliaforos”
yayını ayda bir kez çıkarılırken, “Angeliaforos” yayını haftada bir
çıkmaktaydı.
[3] Patrick Le Roux, Roma İmparatorluğu Tarihi, (Çev. İsmail
Yergüz), Dost, Ankara 2006, s. 24.
[4] V. Diakov-S. Kovalev, İlkçağ Tarihi c. 2, (Çev. Özdemir
İnce), Yordam, İstanbul 2011, s. 161-162; Le Roux, a.g.e., s. 25.
[5] Marc Cartwright,
“Brundisium”, Ancient History
Encyclopedia, https://www.ancient.eu/Brundisium/;
Brundisium Anlaşması için bkz. Kevser Taşdöner, “Romalı Triumvir Marcus
Antonius’un Anadolu’da Siyasi Düzenlemeleri”, A.Ü. DTCF Tarih Araştırmaları
Dergisi, c. 31, sy. 51, Ankara, 2012, s. 216
[6] Τζοτζουκλαρ Ιτζουν Αγγελιαφορος, 1 Ağustos
1877; Çeviriyazımı için https://yasinetin.blogspot.com/2017/09/eski-vakitlerde-cocuklaryunan-harfli.html.
[7] Τζοτζουκλαρ Ιτζουν Αγγελιαφορος, 1 Ağustos
1877; Çeviriyazımı için https://yasinetin.blogspot.com/2017/09/misirda-bir-kent-onheliopolisbeyt.html.
[8] Τζοτζουκλαρ Ιτζουν Αγγελιαφορος, 1 Şubat
1880; Çeviriyazımı için https://yasinetin.blogspot.com/2017/10/hintlilerin-ve-parsilerin-olu-gomme.html.
[9] Τζοτζουκλαρ Ιτζουν Αγγελιαφορος, 1 Mart
1880; Çeviriyazımı için https://yasinetin.blogspot.com/2018/11/parsiler.html
[10] Τζοτζουκλαρ Ιτζουν Αγγελιαφορος, 1 Ağustos
1880; Çeviriyaızmı için https://yasinetin.blogspot.com/2017/06/kadim-asurilerin-yazilari-yunan-harfli.html.
[11] Τζοτζουκλαρ Ιτζουν Αγγελιαφορος, 1 Ağustos
1890; Çeviriyazımı için https://yasinetin.blogspot.com/2018/08/1890-tarihli-bir-metinde-hititler.html.
[12] Τζοτζουκλαρ Ιτζουν Αγγελιαφορος, 1 Temmuz
1894; Çeviriyazımı için https://yasinetin.blogspot.com/2018/07/gotama-buda-yht.html.
[13] Τζοτζουκλαρ Ιτζουν Αγγελιαφορος, 1 Eylül
1894; Çeviriyazımı için https://yasinetin.blogspot.com/2018/05/carklar-veyahut-tekerlekleryunan-harfli.html.
[14] Τζοτζουκλαρ Ιτζουν Αγγελιαφορος, 1 Eylül
1888, https://yasinetin.blogspot.com/2019/11/antik-misir-piramitleri-ve-sfenks.html.
[15] Τζοτζουκλαρ Ιτζουν Αγγελιαφορος, 1 Temmuz
1887; https://yasinetin.blogspot.com/2019/12/keops-piramidi1887-ve-karamanlica.html.
[16] Τζοτζουκλαρ Ιτζουν Αγγελιαφορος, 1 Mayıs
1878; https://yasinetin.blogspot.com/2019/12/at-meydani-dikilitas-yilanli-sutun-ve.html.
[17] Τζοτζουκλαρ Ιτζουν Αγγελιαφορος, 1 Eylül
1889; https://yasinetin.blogspot.com/2019/11/panteon-ve-aziz-meryem-ve-sehitler.html.
[18] Τζοτζουκλαρ Ιτζουν Αγγελιαφορος, 1 Nisan
1889; https://yasinetin.blogspot.com/2019/10/kilise-tarihcisi-merle-daubigne.html.
[19] Τζοτζουκλαρ Ιτζουν Αγγελιαφορος, 1 Nisan
1889; https://yasinetin.blogspot.com/2019/11/jean-calvin-ve-kalvinizm.html.
[20] Τζοτζουκλαρ Ιτζουν Αγγελιαφορος, 1 Kasım
1878; https://yasinetin.blogspot.com/2019/12/galileo-ve-engizisyon-1878.html.
[21] Τζοτζουκλαρ Ιτζουν Αγγελιαφορος, 1 Eylül
1886; https://yasinetin.blogspot.com/2019/12/shakespaere-hakkinda-bir-yazi1886-ve.html.
[22] Τζοτζουκλαρ Ιτζουν Αγγελιαφορος, 1 Şubat
1874, https://yasinetin.blogspot.com/2019/12/martin-luther.html.
[23] Σαγιάνη ἰτινὰ
[25] ικπάλ ου φουρσατηνὰ
[26] “Suret” kelimesi diğer
anlamları haricinde “resim” ve “tasvir” anlamlarında da kullanılırdı. Bkz.
Kubbealtı.
[27] μουντερὶιτζ ολὰν
[28] ταριφατὴ
[30] Παλατεκὶ
[32] πειζεβὶ şeklinde yazılan kelime, yumurta
anlamına gelen beyza(veya beyze) kelimesinden gelir. Metnin devamında kelimenin
“yumurta şekli”ni anlatmak için kullandığını anlamaktayız. Bkz. Kubbealtı.
[33] Yardanın üçte biri kadar olan, 30, 48
santim veya 12 parmağa eşit İngiliz uzunluk ölçüsü, ayak. Bkz. Kubbealtı.
[36] “Kılıçlı” anlamına gelen
kelimenin diğer anlamları “kılıççı, kılıç yapan ve cellât”dır. Bkz. luggat.com.
[39] μαχζοὺζ
[43] ἰντισὰρ πουλδοὺ
[45] Galebe etmek, galip
gelmek anlamına gelir.
[47] τζενουβὶ σαρκηντὰ
[48] βακὴ
[49] Maruf bilinen anlamına
gelmektedir.
[50] σέχρι μεζκοὺρ
[51] ἀκτὲμ
[52] τάμμ μετχελιντὲ
[53] βακὴ ὀλτουγηντὰν
[54] ἰττιχὰζ ἐττιλὲρ
[55] Ἄλ ἐλ οὐμοὺμ
[57] κέζαλικ
[58] σέχρι μεζκοὺρ
[59] ράπτ ἐτὶπ
[60] ἀκτὲμ
[61] τζεχτλερτὲ
[62] κέσπι ἐχεμμιγὲτ
[63] μεκιφὶ
[64] μουτζριμλερὶν
Bu çeviriyazım Eskiçağ Araştırmaları Dergisi'nin 18. sayısında yayınlanmıştır.
Hiç yorum yok:
Yorum Gönder